Zariaďte si spálňu aj život tak, aby ste sa v noci zbytočne nepotili

Zariaďte si spálňu aj život tak, aby ste sa v noci zbytočne nepotili

Nadmerné nočné potenie komplikuje život mnoho ľuďom. Každodenné sušenie prepotenej obliečky a plachty nie je príjemné, neradi sa tým komukoľvek zverujeme a často podceňujeme príčiny, ktoré za ním stoja. Áno, veľakrát stačí vymeniť perinu a pyžamo, inokedy je potrebné hľadať príčinu hlbšie a nebáť sa navštíviť aj lekára.

Poteniu zabránite už výbavou spálne

V noci sa potíme všetci. Štandardom je, že naše matrace musia za noc pojať približne liter vody. V lete pokojne trojnásobok. Nie je to síce príjemné, ale tých pár nocí v roku sa to dá zvládnuť. Ak sa sa ale potíte namerne dlhodobo, je načase zreevidovať výbavu spálne.

Základom je už spomínaný matrac. Chráni ho síce matracový poťah, ktorý filtruje nečistoty, potravu pre roztoče, denne ale musí odvetrať veľa vlhkosti.

  • Najpriedušnejšie sú matrace pružinové, prípadne tiež penové a latexové.
  • Dlhšia životnosť im zaistí tiež matracový chránič.
  • Uložte ho ideálne na latkový alebo lamelový rošt, ktorý umožní dostatočnú cirkuláciu vzduchu.

Pozornosť zamerajte aj na posteľnú bielizeň. Skontrolujte, či nespíte pod zbytočne teplou prikrývkou alebo v pyžame z nevhodného potivého materiálu. Plachtu, obliečky aj pyžamo vymeňte za bavlnené, čo je veľmi priedušný materiál výborne sajúci pot. Ak nepatríte medzi puritánov, pyžamo pokojne odhoďte úplne a v lete určite postačí zaspávať len pod obliečkami.

Veľkú úlohu hrá tiež teplota miestnosti, v ktorej spíte. Telo sa musí pred spaním ochladiť aspoň o jeden stupeň, čo v prekúrenej spálni pôjde ťažko. Teplomer by mal ukazovať ideálne 18 °C. Pred spaním teda poriadne vyvetrajte, počas horúcich letných nocí pokojne nechajte pustený ventilátor. Nemierte ho ale priamo na posteľ, nech vás neprefúkne a neprechladnete.

Príčina býva zakorenená hlbšie

Nie vždy ale môžu za nočné potenie také banality, ako prehriata spálňa, hrubá perina alebo pyžamo z nepriedušného materiálu. Ak ste vymenili polovicu spálne a stále sa budíte spotený od hlavy až k päte, hľadajte príčinu v sebe. Nočné potenie má totiž často na svedomí váš zdravotný stav.

  • Trpíte nadváhou? Prebytočný tuk sa jednoducho zahrieva a vy sa nadmerne potíte, nielen cez deň, ale aj v noci. Potenia sa zbavíte jedine, keď sa zbavíte aj prebytočných kíl.
  • Nenasadili vám lekár v poslednej dobe nové lieky? Najčastejšími vinníkmi prepotených prestieradiel bývajú hormonálne preparáty, antidepresíva, antidiabetiká alebo kortikoidy. Skúste sa dohodnúť na zmene liečby.
  • Stretávate sa s dlhodobým stresom, úzkosťami alebo akýkoľvek inými psychickými problémami? Jedinou pomocou, ako nočné potenie z týchto príčin zamedziť, je nasadiť veľa odpočinku a vyriešiť príčinu, ktorá za psychickými ťažkosťami stojí.
  • Rakovina, HIV, tuberkulóza, abscesy, infekčné ochorenia, reflux, porucha štítnej žľazy, cukrovka, menopauza aj syndróm spánkovej apnoe. To je len obmedzený zoznam chorôb, ktorých prejavom môže byť aj nočné potenie. Tu už nie je čas si zahrávať a mali by ste sa o svojom probléme poradiť so svojím praktickým

Nech už trpíte akýmkoľvek zdravotným problémom, nečakajte len na zázraky a odporúčania lekárov a snažte sa aj sami. Veľakrát potenie potlačí popíjanie šalviového čaju či zmena jedálnička a životosprávy.