Aquaplaning – neviditeľná hrozba

Aquaplaning – neviditeľná hrozba

Jesenné počasie obvykle sprevádzajú výdatné dažde a s blížiacou sa zimou aj čoraz nižšie teploty signalizujúce motoristom, že nastal čas zhoršených podmienok na cestách a je nutné zvýšiť opatrnosť. Jednou z vážnych hrozieb počas dažďov je aj strata kontaktu pneumatík automobilu s vozovkou, a teda aquaplaning, ktorý neraz končí dopravnou nehodou.

Aquaplaning nastane, keď pneumatiky nestíhajú odvádzať nahromadenú vodu. S narastajúcou rýchlosťou jazdy sa zvyšuje aj riziko aquaplaningu, keďže narastá aj množstvo vody, ktorú pneumatiky musia zvládnuť odviesť za určitý čas. Preto je nesmierne dôležitý správny výber pneumatík, hlavne tých zimných, ktoré sú častejšie vystavené zhoršeným cestným podmienkam. Pravidelné testy zimných pneumatík Vám napovedia, ktoré modely najlepšie odvádzajú prebytočnú vodu a spravidla majú aj lepšiu priľnavosť na ľade. Ďalším z predpokladov bezpečnej jazdy je správny tlak v pneumatikách, keďže podhustené alebo prehustené pneumatiky nevyužívajú 100% svojho potenciálu pri rizikových situáciách. Cielenou kontrolou pneumatík sa jednak sleduje ich opotrebovanie, ale tiež sa predchádza nevhodnému správaniu vozidla.

To, čo platí pre jazdu za sucha, neplatí úplne pri jazde počas silného dažďa. V suchu poskytujú stabilitu a lepšie držanie vozidla širšie pneumatiky, kým na vode pravdepodobnosť vzniku aquaplaningu zvyšujú, keďže je hmotnosť auta rozložená na väčšej kontaktnej ploche. Preto sa aj odporúča v nehostinnom období používať užšie zimné pneumatiky. Na tie sa zvyknú zvyčajne osadzovať oceľové disky. Luxusnejšie hliníkové tak nevystavíte drsným podmienkam a čo je najdôležitejšie, budete jazdiť bezpečnejšie.

Žiadna pneumatika ale neochráni vodiča pred samým sebou. Preto je nesmierne dôležitá disciplína a prispôsobenie rýchlosti jazdy podmienkam na vozovke. Nižšia rýchlosť jazdy znižuje riziko šmyku a naopak. Ak k aquaplaningu dôjde, dôležité je zachovanie chladnej hlavy a uplatnenie niekoľkých základných pravidiel. Tieto často predstavujú rozdiel medzi nehodou alebo len malou jazdnou nepríjemnosťou. Základom je nerobiť nič. Žiadna brzda, žiadne uvoľnenie plynu, žiadne pohyby volantom. Aquaplaning spravidla trva 2-3 sekundy a po tejto dobe sa znovu získa kontrola nad vozidlom. Náhle pohyby môžu len zhoršiť výsledok šmyku. Odporúča sa maximálne pomalé uvoľňovanie plynového pedálu a len jemné točenie volantom na prípravu kolies k návratu do správneho smeru, pokiaľ auto vybočilo.

Na záver si ešte všetko stručne zhrňme. Vždy pred cestou za zlého počasia skontrolujte stav pneumatík, ich opotrebovanie, vnútorný tlak a hľadajte prípadné poškodenia. Predvídajte situácie na vozovke a ak sa aj dostanete do šmyku, zachovajte pokoj a riaďte sa uvedenými pravidlami.

Zdroj: michelin.co.uk

Foto: pneumatiky.sk

Leave a Reply